Case│Matas børsnotering - Syntesemedia
22969
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-22969,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive
CASE │ MATAS BØRSNOTERING
Matas aktien – udsolgt på bare 5 timer
Udfordringen

 

Når et selskab skal børsnoteres er det en lang process som foregår for lukkede døre. Dagene op til offentliggørelsen er timing altafgørende. Syntese Media blev udvalgt som betroet partner som en del af processen og bistod med mediestrategi, medierådgivning og fuld eksekvering af kampagnen både online og offline.

Resultater

 

Knap et halvt år efter noteringen af Matas på København Fondsbørs kan denne børsføring kåres som den mest succesfulde de seneste fire-fem år. Siden noteringen i juni er Matas-aktien steget fortsat sin positive udvikling og steget mere end de nærmeste konkurrenter.

5

mia. var den realiserede værdi for Matas

22

% streg Matas aktien på bare fem måneder

5

timer og aktien var udsolgt

Strategi

 

Den 28. juni 2013 blev Matas børsnoteret på Fondsbørsen (Nasdaq OMX Copenhagen). Børsnoteringen omfattede et delvist salg af eksisterende aktier fra selskabets to storaktionærer. Salget af de nye aktier i Matas blev allerede udsolgt fem timer efter, at de om tirsdagen blev udbudt til investorerne.

 

Målgruppen for en børsnotering er private såvel som professionelle investorer. Dette blev der taget højde for i medieplanen, som var meget fokuseret på finans og erhvervsmedier. På de brede finansmedier var vi markant tilstede overfor private investorer, blandt andet i form af take-overs. Derudover blev nichemedier inkluderet i form af nyhedsbreve for at påvirke de profesionelle investorer.

 

Syntese Media har også hjulpet Chr. Hansen, Zealand Pharma, ISS, OW Bunker og NNIT på børsen hvor vi er blevet udvalgt til at udarbejde mediestrategi, mediehåndtering og eksekvering på digitale medier og via print.

Testimonial

 

Administrerende direktør i Matas, Terje List udtaler:

 

“Siden de nuværende aktionærers køb af Matas i 2007 har vi gennemgået en betydelig forandring, hvorved der er skabt en integreret og effektiv moderne detailhandelsvirksomhed. Vi har investeret for at forbedre forretningen, overtaget associerede butikker, centraliseret indkøbsfunktionen, øget effektiviteten i hele butiksdriften, optimeret vores logistik og lagerstyring, udviklet en markedsføringsplatform baseret på flere kanaler, herunder loyalitetsprogrammerne Club Matas og ClubM, og investeret yderligere i træning og uddannelse af vores medarbejdere.

 

Vi er stolte af kvaliteten af vores forretning og vores økonomiske resultater, og vi vurderer, at vi er godt rustet til at udnytte styrken i vores platform til at skabe fremtidig vækst. Vi ser frem til at tilbyde nye aktionærer i Matas mulighed for at deltage i vores vækst og udvikling fremover.”